Blog

3 oorzaken van schouderpijn

by in Training September 22, 2018

3 oorzaken waardoor je tijdens het trainen geblesseerd kan raken

Samenvatting

We trainen hard, maar de cijfers voor schouderpijn blijven maar stijgen. Dit heeft 3 kernoorzaken:

  1. Ongunstige houding van de schouder(en/of andere gewrichten) tijdens het trainen;
  2. Spieren die worden verwaarloosd;
  3. Niet in staat om de oefening goed uit te voeren.

De basis

Het is fijn om te zien dat veel mensen trainen. Dat fitness centra druk bezocht worden met gepassioneerde leden, die hun uiterste best doen om er goed uit te zien en vooral gezond te blijven. Men stopt er enorm veel energie, tijd en discipline in. Maar het belangrijkste wordt nog wel eens vergeten. En dat is gezond en goed trainen.

Dan heb ik het er niet over dat men niet weet welke oefening goed is voor welke spiergroep, of dat ze niet weten hoe je spiermassa kan groeien. Maar over dat velen de basis niet onder controle hebben waardoor ze constant aan het bouwen zijn op een slechte/zwak ondergrond. Groot kans dat je gebouw dan instort.

Trainen heeft vele voordelen, maar wanneer je niet op een goede manier traint, is er een kans dat je jouw lichaam schade aanricht. Dit kan ervoor zorgen dat je klachten ervaart en je tegelijk afvraagt hoe dit mogelijk is, omdat je naar jouw mening goed bezig bent.

De uitvoering kan soms beter en de oefeningen die gekozen worden, zijn soms ook net die oefeningen die een verhoogd risico op het krijgen van blessures met zich meebrengen. Vaak begint het met een lichte irritatie (bijvoorbeeld, aan de schouder) welke je negeert en gewoon doorgaat. Je hebt het vast wel eens gezien, het moment dat iemand opstaat na een setje bankdrukken en ff wrijft over zijn schoudergewricht. Dit is vaak het begin van een opkomende schouderpijn, wat door velen wordt genegeerd.

Cijfers schouderpijn

Het blijkt dat bezoeken aan de spoedeisende hulp zijn gestegen tot wel 35%, mede door gewichtheffen, en dat ¼ deel hiervan komt door een onjuiste training. En dat 36% van de klachten ontstaan in het schoudergewricht(Kobler, 2010). Terwijl het heel makkelijk is om dit te voorkomen, besteden velen hier vaak te weinig aandacht aan. In mijn volgende stuk zal ik erop ingaan hoe we dit kunnen doen, maar eerst de belangrijke onderliggende oorzaken.

Hoe worden schouder blessures veroorzaakt

De drie belangrijke oorzaken

Ongunstige houding schouder

De ongunstige houding van de schouder die wordt aangenomen tijdens het uitvoeren van sommige oefeningen. De oefeningen die de schouder in een ongunstige positie plaatst, zijn bijvoorbeeld de Lateral deltoid raises en de upright rows(zie foto’s). Tijdens deze oefeningen vernauw je de ruimte in de schouder, waardoor de pezen van de spieren ingeklemd raken(impingment).

Lateral deltoid raises

Lateral deltoid raises

Upright rows

Upright rows

De kleine spieren

De kleine spieren worden verwaarloosd. Deze spieren zijn van cruciaal belang voor het optimaal kunnen bewegen van bijvoorbeeld onze schouder, zoals de cuff spieren.

Uitvoering van de oefening

Als laatst, misschien wel het belangrijkst, de uitvoering van de oefening. Ik doel er dan niet op of je weet hoe je het moet uitvoeren, maar of je het KAN uitvoeren. Velen zijn niet in staat om een oefening boven schouder hoogte, zoals dumbel press, uit te voeren. Ons lichaam moet voldoen aan bepaalde eisen, zoals voldoende mobiliteit in de thoracale wervelkolom, wil je een oefening boven de schouder gaan uitvoeren.

Het is heel simpel om de kans op het krijgen van blessures te verkleinen door te focussen op deze drie punten. In mijn volgende stukken zal ik in gaan op de boven genoemde drie punten en vertellen hoe je op een gezonde en goede manier kunt trainen. Het zijn simpele dingen die een grote impact hebben op je gezondheid en je training. Wil je deze gouden tips niet missen, houd dan mijn pagina in de gaten en deel het met anderen die dit ook moeten weten

Faruk Kaya
Therapy & Fit

Copyright © Alle rechten voorbehouden.

Leave a Reply

    Cart